Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Lahdenväylän–Porvoonväylän–Kehä I:n liittymäalueelle tehtävien uusien kaista- ja ramppijärjestelyiden myötä ajoneuvoliikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranevat ja ruuhkahuippujen ongelmat vähenevät.
Fintraffic
HELSINKI Hallitus linjasi MAL-sopimusneuvotteluissa rahoituksesta Uudenmaan vaarallisimpiin kuuluvan Lahdenväylän–Porvoonväylän–Kehä I:n liittymäalueen kuntoon laittamiseksi. Valtio on sitoutunut maksamaan hankkeesta 64 miljoonaa euroa. Liittymäaluetta käyttää keskimäärin jopa 76 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Kokoomuksen uusmaalainen kansanedustaja, Uudenmaan Kokoomuksen puheenjohtaja Heikki Vestman on tyytyväinen vastikään MAL-sopimusneuvottelujen tulokseen. Pitkään kaivattu Lahdenväylän–Porvoonväylän–Kehä I -liittymän kunnostus sai viimein valtionrahoituksen.
– Kyse on yhdestä Uudenmaan vaarallisimmista liittymäalueista ja pahimmista ruuhkasumpuista. Liittyminen Lahdenväylältä Kehä I:lle ja Porvoonväylältä Lahdenväylälle on vaikeaa risteävän liikenteen vuoksi. Pelti kolisee jatkuvasti ja usein myös hengenvaarallisesti. Liikenne sakkaa myös Kehä I:n ja Kehä III:n välillä. Vihdoin nämä korjataan, Vestman toteaa.
Liittymän lisäksi MAL-sopimuksen valtionrahoitus kattaa lisäkaistojen rakentamisen Kehä I:n ja Kehä III:n välillä sekä uuden Ilmasillan eritasoliittymän. Valtion väyläverkon investointiohjelmassa vuosille 2025–2032 hanke on kaikista Suomen tiehankkeista ylivoimaisesti taloudellisesti tehokkain.
–Liittymän rahoitus on hallitukselta todellinen järki-investointi. Itä- ja keskiuusmaalaisten sekä vantaalaisten työmatkaliikenne helpottuu ja raskas liikenne sujuvoituu samalla kun onnettomuudet vähentyvät, Vestman sanoo.
Vestman on tehnyt viime vaalikaudella eduskunnassa useita talousarvioaloitteita liittymäalueen korjaamiseksi. Marinin hallitus ei kuitenkaan edistänyt rahoitusta Uudenmaan kumipyöräliikenteelle tärkeälle hankkeelle.
–Tämän tiehankkeen eteen on tehty määrätietoista edunvalvontatyötä. On todella hienoa, että nyt se sai Orpon hallitukselta valtion rahoituksen. Uudenmaan kumipyöräliikenteen sujuvuuden parantamisen lisäksi hanke on kiistatta valtakunnallisesti yksi tärkeimmistä liikennehankkeista sen suurten taloudellisten hyötyjen vuoksi, kansanedustaja Vestman painottaa.
Vestmanin mukaan suunta on selvästi muuttunut Marinin hallitukseen nähden, joka ei kumipyöräliikennettä MAL-hankkeina Uudellamaalla rahoittanut.
– Orpon hallitus on myös uusmaalaisen autoilijan asialla. Työ uusmaalaisten autoilijoiden asialla jatkuu”, Vestman päättää.
Hankkeen toteutus on tarkoitus käynnistää vuoteen 2026 mennessä.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot