Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Vilkkaasti käyvä vaihtoautokauppa on pitänyt Julius Ranta-Nilkun (kesk.), Anni-Juulia Räsäsen ja Max Nymarkin kiireisinä.
Mika Laine
PORVOO-LOVIISA Käytettyjen henkilöautojen kauppaa on tänä vuonna käyty selvästi viime vuotta vilkkaammin. Autoalan Keskusliiton mukaan autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupan lukemat tammi-heinäkuussa ovat lähes 7 prosenttia viime vuotta edellä.
Kova kysyntä ja kasvu on todettu myös Etelän Autoliikkeessä. Viime vuoden lopulla Porvoon Tarmolaan avattu vaihtoautoihin keskittynyt liike on noin yhdeksän kuukauden aikana myynyt yli 200 autoa.
– Tontti on kohtuu täynnä. Jo nyt alkaa fyysisesti seinät tulemaan vastaan, yrittäjä Julius Ranta-Nilkku toteaa.
Kymmenisen vuotta autoalalla toiminut Ranta-Nilkku perusti yrityksen yhdessä puolisonsa Anni-Juulia Räsäsen kanssa.
– Ajatus omasta liikkeestä kypsyi pikkuhiljaa, mutta päätös syntyi lopulta nopeasti viime kesänä, Tuusulassa asuva yrittäjäpariskunta kertoo.
Kollegojen epäröinnistä huolimatta Ranta-Nilkku uskalsi vaihtaa säännölliset palkkatyöt yrittäjyyteen hetkellä, jolloin autokaupalle ei mennyt hyvin.
– Tutut kysyivät, että oletko ihan sekaisin, kun tähän aikaan laitat autoliikkeen pystyyn, Ranta-Nilkku muistelee.
Etelän Autoliike toimii Auto-Openin entisissä tiloissa.
Mika Laine
Paikka autokaupalle löytyi nopeasti Porvoon Tarmolasta entisistä Auto-Openin tiloista. Tilojen uudistamisen jälkeen tyhjää hallia alettiin täyttämään kauppatavaralla. Autoja hankittiin niin yksityishenkilöiltä, autoliikkeistä kuin tukkukanavista.
– Noin puolitoista kuukautta ennen avaamista aloitettiin autojen osto, Anni-Juulia Räsänen kertoo.
Marraskuussa liikkeen avatessa ovensa, myynnissä oli reilut toistakymmentä autoa. Pariskunta jännitti vajaan viikon ajan, miten autokauppa lähtee käyntiin.
– Kyllä sitä (ensimmäistä kauppaa) odoteltiin. Taisi mennä vajaa viikko. Siitä sai sellaisen kunnon buustin, Räsänen muistelee.
Joulukuun ensimmäisellä viikolla kauppoja tehtiin jo viidestä kuuteen ja tahti on vain kiihtynyt.
– Tälle vuodelle tavoitellaan yli 300 kauppaa, Ranta-Nilkku toteaa.
Julius Ranta-Nilkun ja Anni-Juulia Räsäsen tavoitteena kasvattaa liike Porvoon johtavaksi vaihtoautomyyjäksi. Laajentuminen muihin kaupunkeihin ei ole myöskään poissuljettu ajatus.
Mika Laine
Uusien autojen ja erityisesti sähköautojen myynnin sakatessa ja hintojen kallistuessa vaihtoautoille riittää kysyntää. Kalliimpia vaihtoautoja tuodaan enenemissä määrin ulkomailta. Etelän Autoliike keskittyy edullisiin vaihtoautoihin, joiden matkamittarissa on saattaa olla enemmänkin kilometrejä.
– Myymme paljon sellaista autoa, mikä ei välttämättä isomman ketjuliikkeen vaihtoautovalikoimaan sovellu, Ranta-Nilkku kertoo.
Tyypillinen asiakas on lapselleen ensimmäisen auton hankkiva tai kakkosauton perheeseen ostava.
– Jos budjetti on viidestä kuuteen tuhanteen euroa, sillä rahalla saa jo tosi hyvän auton.
Tämän päivän yksi trendi on, että autoja ostetaan näkemättä sitä livenä. – Liike toimittaa auton tarvittaessa kotiovelle asti, Max Nymark toteaa.
Mika Laine
Yrittäjäpariskunta pyöritti autoliikettä kahdestaan reilun puolen vuoden ajan ja varasto kasvoi reilun 50 auton suuruiseksi.
Heinäkuussa pariskunta palkkasi ensimmäisen työntekijänsä ja joukkoon liittyi Max Nymark.
Samat autot pihalla eivät kuitenkaan kauaa pölyty. Ranta-Nilkun mukaan vaihtoauto ehtii vanheta liikkeessä keskimäärin vain 16 päivää ennen kuin se jatkaa matkaa uudelle omistajalle. Nopea varastonkierto tarkoittaa, että uutta myytävää pitää hankkia jatkuvasti.
– Kyllä yhdeksän tuntia päivässä kuluu puhelimessa, jos niin vain haluaa, Nymark toteaa.
Autoja hankitaan myyntiin niin yksityisiltä kuin autoliikkeiltä. Ostokriteereissä ikäehdot eivät ole korkeimmalla.
– Ostamme kaiken ikäisiä autoja. Käydään myös tarvittaessa kotona noutamassa autoja, Nymark sanoo.
Edulliset vaihtoautot ovat tällä hetkellä ostajien suosiossa.
Mika Laine
Nopea kierto on luonnollisesti liikkeelle elinehto. Vaihtuvuuden taustalla on Ranta-Nilkun mukaan myös oikea hinnoittelu.
– Hinnoitellaan niin, että kauppa käy. Pidetään huolta, että autot ovat myös kunnossa.
Ranta-Nilkun mukaan käyttövoimalla ei ole niinkään merkitystä.
– Autossa tulee olla kohtuullinen polttoaineenkulutus sekä halvat käyttökustannukset. Bensa tai diesel, molempia myydään. Iäkkäämpi, mutta poikkeuksellisen vähän ajettu auto kiinnostaa todella paljon.Esimerkiksi 200 000 ajettu bensa- tai hybridi-Toyota on todella haluttu, Ranta-Nilkku tietää.
Siinä missä uuden auton arvonalennus on usein ensimmäisen vuoden aikana useita tuhansia euroja, ei vaihtoautoissa samaa ongelmaa ole. Ranta-Nilkun mukaan esimerkiksi 15 vuotta vanhojen japanilaisten autojen hinnat ovat samoja kuin muutamia vuosia sitten.
Vaihtoautoja on myyty Suomessa tammi-heinäkuussa 6,6 prosenttia enemmän viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Mika Laine
Uusien autojen rekisteröinnissä ollaan Suomessa jäämässä tänä vuonna 1990-luvun laman lukemiin. Tammi-heinäkuussa Suomessa rekisteröitiin noin 44 000 uutta henkilöautoa. Lukema on noin 17 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa alempi. Autoala ennakoi, että tänä vuonna ensirekisteröidään vain noin 75 000 uutta autoa.
Uusien autojen kysynnän vähenemisen taustalla on korkea korkotaso, talouden taantuma ja kuluttajien matala luottamus talouden kehitykseen.
Ranta-Nilkun mukaan uusien autojen kauppaa nakertaa se, että moni iso ketju tuo ulkomailta vähän ajettua uudehkoja vaihtoautoja.
Porvoon Autotarvikkeen toimitusjohtaja Kari Wilkanin mukaan sekä uusien että käytettyjen autojen kaupassa on havaittavissa pientä elpymistä ja vuosi 2023 olisi jäämässä aallonpohjaksi.
– Tosin uusien autojen tilauskanta on tällä hetkellä olematon. Tilanne voi loppuvuoden aikana muuttua, Wilkman toteaa.
Vaihtoautot ovat sen sijaan vaihtaneet omistajaa Porvoossa ja Loviisassa. Liikkeen vaihtoautokanta on supistunut ja tällä hetkellä valikoimassa on noin 60 autoa kahdessa liikkeessä.
Mega-Auton Porvoon toimipisteestä vastaava Mårten Gillberg kertoo autoalan kärsivän edelleen myös pandemian ja sodan vaikutuksista.
Gillberg uskoo kuitenkin Porvoossa kahden uuden merkin edustuksen vauhdittavan kauppaa. Mega-Auto aloitti Hyundain jälleenmyyjänä Porvoossa viime vuoden lopulla. Piristystä uusien autojen kauppaan on tuomassa paluun Porvooseen tehnyt Honda.
– Meillä on nyt kahden erittäin suositun merkin edustus. Hyundain osalta tilanne on vakaa ja paranee koko ajan. Honda kohdalla Avajaiskuukausi on parhaillaan menossa ja ensimmäiset Honda-kaupat on jo tehty, Gillberg iloitsee.
Tällä hetkellä Mega-Auton myymät uudet autot ovat joko sähkö- tai täyshybridejä.
Gillberg ennakoi hiljaisempaa syyskuuta nousevan arvonlisäveron takia.
Vaihtoautoja ei Porvoosta löydy rivistä montaa, mutta koko ketjun valikoimissa on yli 150 vaihtoautoa.
– Alle 20 000 euron hintaiset bensa- tai bensahybridit ovat haluttuja. Dieseleitä kysytään vähemmän. Auton tulee olla huollettu ja huoltohistoria tiedossa, Gillberg toteaa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot