Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Uuden tieliikennelain myötä talvirenkaita pitää käyttää jo marraskuussa, jos keli sitä edellyttää. Kuvituskuva.
Nina Monkkonen/Liikenneturva
ITÄ-UUSIMAA Talvirenkaiden vaihtoon pitää herätä tänä vuonna viime vuotta aiemmin. Kesäkuussa voimaan astunut uusi tieliikennelaki kasvatti tienkäyttäjien ennakointivelvollisuutta ja omaa vastuuta. Sen sijaan, että lakimuutos olisi poistanut talvirenkaiden käyttövelvollisuuden, se pidensi talvirenkaiden käyttöaikaa entisestään.
Nyt talvirenkaita tulee jatkossa käyttää marras-maaliskuussa, jos keli sitä edellyttää. Aiemmassa laissa talvirengaspakko oli voimassa joulu-helmikuussa eikä sitä oltu sidottu ajokeliin. Uuden lain myötä voi ajaa ympäri vuoden kesärenkailla, jos keli sen sallii.
Autoilijalla isompi vastuu
Uusi laki tulee vaikuttamaan myös vakuutusyhtiöiden korvauksiin. LähiTapiola Uusimaan markkinointipäällikkö Christoffer Wickholm muistuttaa, että autoilijoilla on nyt iso vastuu.
–?Jos sattuu jonkinlainen kolari tai ulosajo ennen marraskuuta eikä ole vielä vaihtanut talvirenkaisiin, vakuutus korvaa ihan normaalisti.
–?Mutta nyt kun ensimmäinen talvi uuden lain aikana on tulossa ja ennakkotapauksia ei ole, niin vakuutusyhtiöt tarkkailevat vahinkotilanteissa säätiedotuksia ja ennusteita.
Jos keli on ollut plussan puolella tammikuuhun saakka ja sitten eräänä aamuna onkin liukasta ja auto luisuu ojaan kesärenkailla, korvaako vakuutus silti vahingot?
–?Jos siihen saakka on ollut suojakelit ja sitten tulee sääennusteen mukaisesti lumimyräkkä, siinä kohtaa järjen pitäisi sanoa, että kesärenkaat olisi pitänyt vaihtaa talvirenkaisiin. Jos tällaisessa tapauksessa ajaisi ulos tieltä tai kolarin, niin meillä on mahdollisuus vähentää korvauksesta. Se paljon vähennys on, riippuu monesta tekijästä ja on tapauskohtaista.
Wickholm toteaa, että asiassa vaaditaan harjoittelua myös vakuutusyhtiön puolelta.
–?Oletan, että eteen tulee tilanteita, joissa joudumme arvioimaan vähennetäänkö korvausta vai ei.
–?Autoilijalle annetaan nyt isompi vastuu ajaa sellaisella ajoneuvolla mikä soveltuu ajokeliin. Laki sanoo, että ajoneuvon tulee olla ajoneuvolain mukaisessa kunnossa, ja että talvikelissä pitää ajaa talvirenkailla.
Uuden lain myötä kesärenkailla voi ajaa teoriassa ympäri vuoden, jos keli sen sallii.
Arkisto/Mia Smolander
Keli voi muuttua yllättäen ja siihen pitää osata varautua.
–?Periaatteessa esimerkiksi Etelä-Suomessa voi ajaa kesärenkailla läpi talven, jos tiet ovat sulat eikä lämpömittari painu pakkaselle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sää voi muuttua yllättäen ja jäätä on varmasti jossakin silloin, kun lämpötila laskee nollaan. Uusi laki korostaa kuljettajan harkintaa, joten viimeistään lokakuun lopulla Etelä-Suomessakin kannattaa alkaa katsoa säätiedotuksia tarkkaan, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta.
Nastarenkaita saa uuden lain mukaan käyttää marras- ja maaliskuun välisen ajan ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nieminen pitää lainuudistuksessa joustavuuden lisäksi hyvänä sitä, että se voi vähentää teiden kulutusta ja tiestä irtoavaa katupölyä, jos esimerkiksi nastoilla ei ajeta suotta sulalla kelillä.
–?Turvallisuuden tähden kuljettajan kannattaa marraskuun lähetessä miettiä tulevia ajojaan. Jos tiedossa on esimerkiksi pitkä reissu toiselle puolelle Suomea, voi talvirenkaat olla järkevää vaihtaa alle jo ennen lähtöä. Jos taas ei aio vaihtaa renkaita aiempaan tapaan koko talveksi, onko sitten valmis ottamaan riskin, että joulukuussa on yksittäisiä pakkas- tai lumisadepäiviä. Kannattaa miettiä, kuinka silloin pääsee liikkeelle.
Lain velvoittama pääurien syvyys talvirenkaissa on 3 millimetriä, mutta suositeltava vähintään 4-5 millimetriä. Kahden euron testillä saa helposti selville onko renkaiden urissa syvyyttä yli vai alle 4 millimetriä. Kolikon hopeanvärisen reunan syvyys on 4 milliä.
Arkisto/Mia Smolander
Liikenteessä olennaista ei ole vain, että alla on lain ja sään edellyttämä rengastyyppi, vaan myös se, että renkaat ylipäätään ovat kunnossa. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä – tai jo sitä harkitessa – on hyvä tarkistaa kesä- ja talvirenkaiden kunto.
–?Urasyvyyden ja rengaspaineiden lisäksi on tärkeää pitää silmällä renkaan yleistä kuluneisuutta ja ikää. Jos talvirengas lähentelee jo viiden vuoden ikää, kannattaa säännöllisen ajajan harkita renkaiden vaihtoa. Rengas menettää ominaisuuksiaan vuosien kuluessa ja esimerkiksi vanhan renkaan jarrutusmatka voi olla huomattavasti uutta pidempi, Nieminen sanoo.
Joka kolmas vaihtanee renkaat vasta sään niin vaatiessa
LähiTapiolan syksyllä tehdyn Arjen katsaus -kyselyn mukaan vajaa kolmannes autoilijoista ei vielä ole tietoinen uudistuneista rengassäännöistä. Kyselyyn vastanneista autoilijoista 28 prosenttia kertoo, etteivät he tienneet, että talvirenkaiden pitää olla tänä syksynä vaihdettuna jo marraskuun alussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Enemmistölle muutos oli kuitenkin jo tuttu.
Kun autoilijoilta kysyttiin, kuinka lainmuutos tulee vaikuttamaan heidän suhtautumiseensa talvirenkaiden vaihtoon, lähes joka kolmas (31 prosenttia) arveli, että tulee vaihtamaan talvirenkaat vain, jos sää niin vaatii. Hieman yli puolet vastaajista (55 prosenttia) kertoi vaihtavansa renkaat kuten ennenkin ja käyttävänsä niitä läpi talvikuukausien. Jotkut arvelivat muuttavansa renkaanvaihdon ajankohtaa todennäköisesti hieman myöhemmäksi kuin aiemmaksi.
Talvirenkaat
* Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.
* Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.
* Talvirenkaat voivat olla joko nastallisia tai nastattomia. Nastattomina käytettäväksi tarkoitettuja talvirenkaita kutsutaan myös kitkarenkaiksi.
* Henkilö- ja pakettiauton renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava talvirenkaiden käyttöaikana vähintään 3 mm.
* Talvirenkaassa on merkintä M+S, M.S tai M&S (kirjaimet M ja S tulevat sanoista Mud ja Snow).
* Jos talvirenkaissa on myös 3PMFS-merkintä (3PeakMountainSnowFlake), eli ns. vuoristomerkintä, rengas on tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi ja täyttää standardin mukaisen lumipitovaatimuksen.
* 1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla vuoristosymboli tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot