Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Seat Ibiza 1,0 TGI FR näyttää pirteältä pikkusportilta, jonka hinta on myös kukkaroystävällinen.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Sähköautot ja ladattavat hybridit ovat tällä hetkellä tapetilla, mutta muitakin vaihtoehtoisia voimanlähteitä on tarjolla. Viiteen vuoteen en ole kaasuautoa ajanut, mutta nyt siihen tarjoutui sopiva tilaisuus.
Omat muistoni Seat Ibizasta juontuvat 1990-luvulle ja autoni taisi olla vuosimallia 1986; sen venttiilikopassa luki komeasti System Porsche. Sittemmin Seat sulautui VW-konserniin ja nykyään Ibizassa käytetään samaa pohjalevyä ja tekniikkaa kuin esimerkiksi Volkswagen Polossa.
TGI tarkoittaa kaasukäyttöisyyttä, mutta onneksi autosta löytyy myös bensatankki, tosin aika pieni sellainen.
Autossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, jota joutuu hämmentämään tiuhaan.
Marko Wahlström
Tunnelma latistuu ensimmäisessä kiihdytyksessä
Sähäkän punaisen Ibizan FR-logot ja muut sporttiset höysteet saavat sen näyttämään pirteältä pikkusportilta.
Tunnelma tosin latistuu heti ensimmäisessä kiihdytyksessä, sillä litraisen turbon 90 hevosvoimaa kykenevät tarjoamaan vain verkkaista suorituskykyä.
Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50–100 kilometriä tunnissa mittasin 7,8 sekuntia; nykyään moni pakettiautokin on ripeämpi. Alkuperäinen idea oli ajaa säästeliäästi hiukan pidempi reissu ja niinpä matkalle lähdettiin ilman kiirettä.
Maantiellä auto etenee mallikkaasti
Maantiellä Ibiza etenee kokoisekseen mallikkaasti. Kuusivaihteista manuaalivaihteistoa saa hämmentää aika paljon ja tiukkoja ohituksia ei kannata edes suunnitella, mutta rajoitusten puitteissa matka etenee ihan mallikkaasti.
Ohjaus on tunnokas ja auto käyttäytyy turvallisen loogisesti. Kolmesylinterinen moottori pörisee hauskasti ja vihreä CNG-valo paljastaa, että nyt ajetaan puhtaasti kaasulla.
Kaasutankit syövät hiukan tavaratilaa, mutta mistään muusta ei oikeastaan edes tiedä ajavansa kaasuautolla.
Kaasuauton tankkaaminen sujuu ripeästi: 14 kilon säiliön täyttyminen kestää pari minuuttia.
Petri Matikainen
Tankkauspaikat kannattaa suunnitella tarkasti
Kaasuauton tankkaaminen on helppoa ja melkein yhtä nopeaa kuin bensan tankkaaminen. Letku pikaliittimellä kiinni ja hana auki; parissa minuutissa 14 kilon säiliö on täynnä ja tankkaaminen on edullista varsinkin maakaasulla.
Kuudensadan kilometrin reissuun lähdettäessä täytyy vain suunnitella tankkauspaikat tarkasti. Etelä-Suomessa kaasuasemia on mukavan tiheästi, mutta esimerkiksi Savonlinnasta ei löydy kaasuautoilijalle tankkauspistettä lainkaan.
Huonosta valmistautumisesta johtuen kaasu loppui sadan kilometrin päässä lähimmästä kaasuasemasta, joten tuo siirtymä piti tehdä bensiinin voimin ja yhdeksän litran bensatankkia auto siirtyi käyttämään automaattisesti.
Viikon koeajossa polttoainekuluissa säästyi 30 euroa. Seat Ibiza kuluttaa kaasua 4,3 kiloa satasella.
Petri Matikainen
Polttoainekuluja säästyi noin 30 euroa
Jopa pari kertaa vuoden autoksi valittu Seat Ibiza on hintaansa nähden erittäin yleishyvä auto.
Ajoin kaasulla tuhat kilometriä viikon aikana ja säästin polttoainekuluissa noin 30 euroa bensaversioon verrattuna. Jos olisin ajanut koko matkan kalliimmalla biokaasulla, olisin joutunut maksamaan hieman extraa ekologisuudesta.
Laskelma perustuu siihen, että kaasua kuluu 4,3 kiloa satasella tai vaihtoehtoisesti bensaa 4,5 litraa rauhallisessa maantieajossa. Bensiinin hinta asettuu tällä hetkellä maakaasun ja biokaasun hinnan puoliväliin, sillä 95E10 maksoi 1,30 euroa/litra tankkaushetkellä.
Askolassa asuvana voisin tankkauspaikkojen tiheyden takia harkitakin Seat Ibiza TGI:tä, mutta päinvastaiseen syyhyn vedoten en suosittelisi kaasuversiota savolaiselle sukulaiselleni.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
Hyvä perusauto
Pirteän sporttinen ulkonäkö FR –lisukkeineen
Miinukset
Kaasu leikkaa parhaan terän suorituskyvystä
Kaasun hinta verrattuna bensiinin hintaan
FAKTALAATIKKO
Seat Ibiza 1,0 TGI FR
* Koeajoauton hinta perusvarustein: 20?226 euroa
* Päästöt: 107 grammaa/kilometri
* WLTP-kaasunkulutus: 3,9 kiloa/100 kilometriä
* NEDC-energiatehokkuusluokka: A
* Teho: 90 hevosvoimaa
* Vääntö: 160 newtonmetriä
* Omamassa: 1?220 kiloa
* Tavaratila: 262 litraa
* Bensiinitankin tilavuus: 9 litraa
* Kaasusäiliön tilavuus: 14 kiloa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot