JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viikon kysymys

Kunta- ja aluevaalien ennakkoäänestys alkoi 2.4. Onko ehdokkaat jo löytynyt?
Edelleen hakusessa.
Valitsen ehdokkaat vasta äänestyspäivänä.
Kyllä on jo ehdokkaat selvillä.
Valinnan vaikeutta kun kahdet vaalit samaan aikaan.
En aio/voi äänestää.

A-

A+

20200707182645

Juttuvinkki

Sano se!

Kerro se kuvin

Onnittele

Menovinkki

Yhdistysilmoitus

Palaute

20200707182617

GTI:n näköinen TGI – Koeajossa Seat Ibiza

Uutiset
18.7.2020 9.05
Seat Ibiza 1,0 TGI FR näyttää pirteältä pikkusportilta, jonka hinta on myös kukkaroystävällinen.

Seat Ibiza 1,0 TGI FR näyttää pirteältä pikkusportilta, jonka hinta on myös kukkaroystävällinen.

Petri Matikainen

ITÄ-UU­SI­MAA Säh­kö­au­tot ja la­dat­ta­vat hyb­ri­dit ovat täl­lä het­kel­lä ta­pe­til­la, mut­ta mui­ta­kin vaih­to­eh­toi­sia voi­man­läh­tei­tä on tar­jol­la. Vii­teen vuo­teen en ole kaa­su­au­toa aja­nut, mut­ta nyt sii­hen tar­jou­tui so­pi­va ti­lai­suus.

Omat muis­to­ni Seat Ibi­zas­ta juon­tu­vat 1990-lu­vul­le ja au­to­ni tai­si ol­la vuo­si­mal­lia 1986; sen vent­tii­li­ko­pas­sa luki ko­me­as­ti Sys­tem Porsc­he. Sit­tem­min Seat su­lau­tui VW-kon­ser­niin ja ny­ky­ään Ibi­zas­sa käy­te­tään sa­maa poh­ja­le­vyä ja tek­niik­kaa kuin esi­mer­kik­si Volks­wa­gen Po­los­sa.

TGI tar­koit­taa kaa­su­käyt­töi­syyt­tä, mut­ta on­nek­si au­tos­ta löy­tyy myös ben­sa­tank­ki, to­sin ai­ka pie­ni sel­lai­nen.

Autossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, jota joutuu hämmentämään tiuhaan.

Autossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, jota joutuu hämmentämään tiuhaan.

Marko Wahlström

Tun­nel­ma la­tis­tuu en­sim­mäi­ses­sä kiih­dy­tyk­ses­sä

Sä­hä­kän pu­nai­sen Ibi­zan FR-lo­got ja muut sport­ti­set höys­teet saa­vat sen näyt­tä­mään pir­te­äl­tä pik­kus­por­til­ta.

Tun­nel­ma to­sin la­tis­tuu heti en­sim­mäi­ses­sä kiih­dy­tyk­ses­sä, sil­lä lit­rai­sen tur­bon 90 he­vos­voi­maa ky­ke­ne­vät tar­jo­a­maan vain verk­kais­ta suo­ri­tus­ky­kyä.

Ohi­tus­kiih­ty­vyy­dek­si vä­lil­lä 50–100 ki­lo­met­riä tun­nis­sa mit­ta­sin 7,8 se­kun­tia; ny­ky­ään moni pa­ket­ti­au­to­kin on ri­pe­äm­pi. Al­ku­pe­räi­nen idea oli ajaa sääs­te­li­ääs­ti hiu­kan pi­dem­pi reis­su ja niin­pä mat­kal­le läh­det­tiin il­man kii­ret­tä.

Maan­tiel­lä au­to ete­nee mal­lik­kaas­ti

Maan­tiel­lä Ibi­za ete­nee ko­koi­sek­seen mal­lik­kaas­ti. Kuu­si­vaih­teis­ta ma­nu­aa­li­vaih­teis­toa saa häm­men­tää ai­ka pal­jon ja tiuk­ko­ja ohi­tuk­sia ei kan­na­ta edes suun­ni­tel­la, mut­ta ra­joi­tus­ten puit­teis­sa mat­ka ete­nee ihan mal­lik­kaas­ti.

Oh­jaus on tun­no­kas ja au­to käyt­täy­tyy tur­val­li­sen loo­gi­ses­ti. Kol­me­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri pö­ri­see haus­kas­ti ja vih­reä CNG-valo pal­jas­taa, et­tä nyt aje­taan puh­taas­ti kaa­sul­la.

Kaa­su­tan­kit syö­vät hiu­kan ta­va­ra­ti­laa, mut­ta mis­tään muus­ta ei oi­ke­as­taan edes tie­dä aja­van­sa kaa­su­au­tol­la.

Kaasuauton tankkaaminen sujuu ripeästi: 14 kilon säiliön täyttyminen kestää pari minuuttia.

Kaasuauton tankkaaminen sujuu ripeästi: 14 kilon säiliön täyttyminen kestää pari minuuttia.

Petri Matikainen

Tank­kaus­pai­kat kan­nat­taa suun­ni­tel­la tar­kas­ti

Kaa­su­au­ton tank­kaa­mi­nen on help­poa ja mel­kein yh­tä no­pe­aa kuin ben­san tank­kaa­mi­nen. Let­ku pi­ka­liit­ti­mel­lä kiin­ni ja hana au­ki; pa­ris­sa mi­nuu­tis­sa 14 ki­lon säi­liö on täyn­nä ja tank­kaa­mi­nen on edul­lis­ta var­sin­kin maa­kaa­sul­la.

Kuu­den­sa­dan ki­lo­met­rin reis­suun läh­det­tä­es­sä täy­tyy vain suun­ni­tel­la tank­kaus­pai­kat tar­kas­ti. Ete­lä-Suo­mes­sa kaa­su­a­se­mia on mu­ka­van ti­he­äs­ti, mut­ta esi­mer­kik­si Sa­von­lin­nas­ta ei löy­dy kaa­su­au­toi­li­jal­le tank­kaus­pis­tet­tä lain­kaan.

Huo­nos­ta val­mis­tau­tu­mi­ses­ta joh­tu­en kaa­su lop­pui sa­dan ki­lo­met­rin pääs­sä lä­him­mäs­tä kaa­su­a­se­mas­ta, jo­ten tuo siir­ty­mä piti teh­dä ben­sii­nin voi­min ja yh­dek­sän lit­ran ben­sa­tank­kia au­to siir­tyi käyt­tä­mään au­to­maat­ti­ses­ti.

Viikon koeajossa polttoainekuluissa säästyi 30 euroa. Seat Ibiza kuluttaa kaasua 4,3 kiloa satasella.

Viikon koeajossa polttoainekuluissa säästyi 30 euroa. Seat Ibiza kuluttaa kaasua 4,3 kiloa satasella.

Petri Matikainen

Polt­to­ai­ne­ku­lu­ja sääs­tyi noin 30 eu­roa

Jopa pari ker­taa vuo­den au­tok­si va­lit­tu Seat Ibi­za on hin­taan­sa näh­den erit­täin yleis­hy­vä au­to.

Ajoin kaa­sul­la tu­hat ki­lo­met­riä vii­kon ai­ka­na ja sääs­tin polt­to­ai­ne­ku­luis­sa noin 30 eu­roa ben­sa­ver­si­oon ver­rat­tu­na. Jos oli­sin aja­nut koko mat­kan kal­liim­mal­la bi­o­kaa­sul­la, oli­sin jou­tu­nut mak­sa­maan hie­man ext­raa eko­lo­gi­suu­des­ta.

Las­kel­ma pe­rus­tuu sii­hen, et­tä kaa­sua ku­luu 4,3 ki­loa sa­ta­sel­la tai vaih­to­eh­toi­ses­ti ben­saa 4,5 lit­raa rau­hal­li­ses­sa maan­tie­a­jos­sa. Ben­sii­nin hin­ta aset­tuu täl­lä het­kel­lä maa­kaa­sun ja bi­o­kaa­sun hin­nan puo­li­vä­liin, sil­lä 95E10 mak­soi 1,30 eu­roa/lit­ra tank­kaus­het­kel­lä.

As­ko­las­sa asu­va­na voi­sin tank­kaus­paik­ko­jen ti­hey­den ta­kia har­ki­ta­kin Seat Ibi­za TGI:tä, mut­ta päin­vas­tai­seen syy­hyn ve­do­ten en suo­sit­te­li­si kaa­su­ver­si­o­ta sa­vo­lai­sel­le su­ku­lai­sel­le­ni.
PET­RI MA­TI­KAI­NEN
toi­mi­tus@ita­va­y­la.fi


Plus­sat
Hyvä pe­ru­sau­to
Pir­te­än sport­ti­nen ul­ko­nä­kö FR –li­suk­kei­neen


Mii­nuk­set
Kaa­su leik­kaa par­haan te­rän suo­ri­tus­ky­vys­tä
Kaa­sun hin­ta ver­rat­tu­na ben­sii­nin hin­taan


FAK­TA­LAA­TIK­KO
Seat Ibi­za 1,0 TGI FR
* Ko­ea­jo­au­ton hin­ta pe­rus­va­rus­tein: 20?226 eu­roa
* Pääs­töt: 107 gram­maa/ki­lo­met­ri
* WLTP-kaa­sun­ku­lu­tus: 3,9 ki­loa/100 ki­lo­met­riä
* NEDC-ener­gi­a­te­hok­kuus­luok­ka: A
* Teho: 90 he­vos­voi­maa
* Vään­tö: 160 new­ton­met­riä
* Oma­mas­sa: 1?220 ki­loa
* Ta­va­ra­ti­la: 262 lit­raa
* Ben­sii­ni­tan­kin ti­la­vuus: 9 lit­raa
* Kaa­su­säi­li­ön ti­la­vuus: 14 ki­loa