Viikon kysymys
A-
A+
Kalevalaa lukevat oppilaat vaihtuvat aina oppituntien alkaessa. Lukuvuorossa jo toistamiseen olivat Kaapo Peltonen (vas.) ja Veera Hurskainen.
Niki Viheriävaara
PORVOO Linnajoen koulussa on perjantaina poikkeuksellinen tunnelma. Pääaulaan on perustettu katsomo ja lukemiseen tarkoitettu pöytä, jonka äärellä vuorottelevat oppilaat lukemassa säkeen kerrallaan klassikkoteosten äitiä: Kalevalaa. Kalevalan päivän kunniaksi koululaiset lukevat päivän aikana koko kansalliseepoksen – tai niin pitkälle, kuin kuudessa tunnissa päästään.
Lukumaraton on alkanut kahdeksalta aamulla. Joka tunnin jälkeen lukeva luokka on vaihtunut, ja välitunneilla siitä on huolehtineet koulun opettajat ja muu henkilökunta. Keskipäivän älitunti on käynnissä vielä muutaman minuutin, jonka päätyttyä oppilaat hyppäävät jälleen eepoksen äärelle. Seuraavana lukuvuorossa ovat yhdeksäsluokkalaiset Veera Hurskainen ja Kaapo Peltonen, jotka kumartuvat kirjan ylle jo toista kertaa tänään.
Vanhalla kielellä ja kummalliseen runomittaan kirjoitetusta teoksesta ei tämän lukukokemuksen myötä ole jäänyt paljoa mieleen.
– On ollut vähän vaikea keskittyä siihen tarinaan, kun on pitänyt keskittyä siihen, että lukee sanat oikein. Ymmärrän ehkä puolet siitä, mistä kirjassa puhutaan, Peltonen heittää.
– Joistakin sanoista en tiedä yhtään, mitä ne tarkoittavat. Mutta mitä enemmän lukee, siihen pikku hiljaa tottuu, ja alkaa löytämään tuttua sanastoa, Hurskainen pohtii.
Kuuntelijan roolissa koululaiset ovat kuitenkin viihtyneet. Hurskaiselle jäi eläväksi mieleen erään välitunnin aikainen esitys, jossa musiikinopettaja oli lukenut eeposta laulaen ja kannelta soittaen.
– Kullervon tarinan haluaisin vielä kuulla. Ja olisi kivaa päästä vielä lukemaan, hän hymyilee.
Linnajoen koulun aula oli koristeltu suomalaiseksi metsäksi.
Niki Viheriävaara
Kalevala ei ole Hurskaiselle ja Peltoselle kovin tuttu ennestään. Muutamia äidinkielen tunneilla opiskeltuja pätkiä lukuunottamatta eepoksen sisällöt ovat vielä melko hämäriä. Suhtautuminen lukumaratoniin on kuitenkin hyvin positiivinen.
– Mielestäni tämä on tosi hauska idea. Pääsee tutustumaan Kalevalaan ja on saatu tällä tavalla oppilaat mukaan, Hurskainen sanoo.
– Tämä on kivaa vaihtelua koulupäivään. Vaikka itse en hirveän innokkaasti olekaan tuolla lukemassa, Peltonen lisää.
Koululaiset kuitenkin ymmärtävät kansalliseepoksen kantaman arvon ja vaikutuksen suomalaiseen kulttuuriin. Kumpikaan heistä ei juurikaan lue kotimaisia kirjoja vapaa-ajallaan, mutta ovat kiinnostuneita
– Pitäisi kyllä lukea enemmän, Hurskainen sanoo.
– Luen kyllä aika paljon, mutta vähemmän suomalaisia kirjoja, Peltonen kertoo.
Lukuinnon herätteleminen on yksi porvoolaisten koulujen tämän lukuvuoden kehitystavoitteista. Sitä varten Linnajoen kouluun on kehitetty lukuviikko-konsepti: jokaisen jakson viimeinen viikko on lukuviikko, jonka aikana jokaisella oppitunnilla luetaan kirjallisuutta vähintään 15 minuuttia. Rehtori Arttu Piispala kertoo, että vaikutukset ovat olleet rauhoittavat ja positiiviset.
– Kun keskitytään oppitunnin alussa lukemiseen, oppilaat jaksavat keskittyä päivän aiheisiin. Jotkut oppilaat haluaisivat lukea pidempäänkin, hän sanoo.
Koululaisia aktivoidaan lukemaan muillakin tavoin. Koulun kirjastoa on uudistettu, ja sen avajaisia vietetään jo ensi viikon perjantaina. Uusi kirjasto mahdollistaa koulun oppilaille mutkattoman tavan päästä kuluttamaan kirjoja, ja toivon mukaan lisää intoa asettua kirjallisuuden äärelle entisestään.
Linnajoen koulun rehtori Arttu Piispanen painottaa koululaisten lukuinnon herättämisen tärkeyttä.
Niki Viheriävaara
Kalevalan vaikutukset kulttuuriin ovat rehtorinkin mielestä kaikkialla. Vaikka harvempi yläkouluikäinen ottaa tehtäväkseen rämpiä koko teoksen läpi, he löytävät tietämättäänkin tiensä klassikon äärelle monien muiden kulttuurituotteiden kautta.
– Kalevalan elää muun muassa metallimusiikissa. Ja J.R.R. Tolkienkin käytti sitä inspiraationa, Piispala sanoo.
– Koen, että uudet sukupolvet löytävät aina Kalevalan omalla tavallaan.
Kalevalan päivän tempauksen positiivinen vastaanotto viestii myös nuorten kiinnostuksesta ja uteliaisuudesta aihetta kohtaan. Piispala pitää hyvinkin mahdollisena, että lukumaratonista tulisi jokavuotuinen perinne Linnajoen koulussa.
Kaapo Peltoselle ja Veera Hurskaiselle jotkut kansalliseepoksen sanat olivat vaikeita lausua ja ymmärtää.
Niki Viheriävaara
Kalevalan päivä alkaa olla pulkassa Linnajoen koulussa. Maanantaina oppilaat tekevät vielä teokseen liittyviä keskustelutehtäviä, eli luku-urakan makustelu jatkuu vielä ensi viikonkin puolella. Loppuun saakka koululaiset eivät ennättäneet, mutta lukivat silti yhdessä peräti 17 runoa ja käsitteillä olleesta versiosta 171 sivua. Ehkä ensi kerralla päästäänkin ihan loppuun asti.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot