Viikon kysymys
A-
A+
Kuvituskuva.
Marko Wahlström
Olemme saaneet lukea mediasta useampaan otteeseen, kuinka Porvoossa on panostettu Suomen kunnista suhteellisesti eniten kouluverkkoon viime vuosina – peräti 120 miljoonaa euroa. Kasvun ja oppisen toimiala on kaupungin toimialoista suurin, noin puolet budjetista. Perusopetuksessa on noin 5 600 oppilasta ja lukioissa noin 1000 oppilasta. Perusopetuksen ja lukioiden budjetti on noin 80 miljoonaa euroa ja henkilöstöä 822.
Mitä näillä toimilla on saatu aikaiseksi – ainakin uudenaikaisemmat tilat ja rakennukset. Onko tämä panostus tuonut toiminnallisia säästöjä? Sisäiset vuokrat ovat nousseet kiivaan investoinnin ja kalustehankintojen myötä, myös koulukuljetusten kustannukset ovat kasvaneet kouluverkon supistamisen myötä, kustannus on vuosittain noin 1,5 miljoonaa euroa. Suurissa laitosmaisissa yksiköissä myös ongelmat lienevät suurempia kuin pienemmissä yksiköissä.
Yleisesti ottaen Suomessa oppimistulokset ja perustaitojen osaaminen ovat laskeneet, oppilaiden ja henkilöstön pahoinvointi on lisääntynyt. Osassa kouluja turvattomuus ja rauhattomuus ovat lisääntyneet kohdistuen niin oppilaisiin kuin henkilöstöön. Perusopetuksessa oleville oppilaille tarjottu itseohjautuva opetusmetodi on osoittautunut mm. PISA-tulosten jyrkkänä laskuna epäonnistuneeksi. Digiloikassa on osittain loikittu metsään. Inkluusiomalli on aiheuttanut myös turhautuneisuutta ja oppimisen hidastumista, ja levottomuutta luokissa, koska opetus etenee erityishuomiota vaativien oppilaiden mukaan.
Jotta oppimistulokset saataisiin nousuun sekä oppiympäristöt rauhallisemmiksi ja turvallisemmiksi, niin Kasvun ja oppisen toimialan tavoitteita ja toimintamalleja tulisi muuttaa. Oppilaiden vaatimustason nosto: opetussuunnitelman mukaiset taidot ja tavoitteet tulee omata, ennen kuin oppilas voidaan siirtää seuraavalle luokalle. Lukutaidon, kirjoittamisen ja laskemisen tason osaamisen nosto. Myös perinteisiä oppikirjoja tulisi olla saataville henkilökohtaiseen käyttöön niihin merkintöjä tekemisen vuoksi. Opettamisen tulee mennä ryhmätyöskentelyn edelle. Heikommin ja hitaammin oppivien osaamiseen tulee panostaa, oli kyse sitten kielitaidosta tai osaamisen lähtötasosta. Näin tuensaajia voitaisiin siirtää takaisin normaaleihin opetusryhmiin. Kiusaamisiin, väkivaltaan, varasteluun tai seksuaaliseen häirintään tulee puuttua välittömästi ja määrätietoisesti. Epäkohdista on puhuttava ja niitä tulee käsitellä niiden oikeilla nimillä. Koulujen tulee käyttää väärintekijöitä kohtaan olemassa olevia sanktiomenettelyjä. Kaikille oppimistasoille ja tavoitteille tulisi määritellä konkreettiset arvot, jotta voitaisiin mitata toiminnan onnistumista.
Toivon, että toimintamalleja ja tavoitteita muutettaisiin, jotta koululaiset kokisivat sitä kautta oppimisen iloa, työntekoa, vastuullisuutta - sekä yhteisöllisyyttä että yrittämistä. Hyvin menestyvät koulut saattavat hyvinkin lisätä myös kunnan elinvoimaa.
KARI PAULOAHO,
KAUPUNGINVALTUUTETTU (PS.)
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot