Viikon kysymys
A-
A+
Kaikki muutokset Porvoon sisäisessä kaupunkiliikenteessä poikivat aina palautetta matkustajilta. – Tämän vuoden aikana luvassa on isoja muutoksia, kun käyttöön otetaan ensimmäistä kertaa palvelutason mukainen joukkoliikenne, joukkoliikenneinsinööri Matias Leinonen sanoo. Kuvassa matkustajia jonottamassa Hamariin menevään linjaan viime viikon perjantaina.
Marko Wahlström
PORVOO Porvoon kaupungin sisäinen joukkoliikenne ja seutuliikenne ovat nyt olleet kaupungin järjestämää kohta yhdeksän kuukauden ajan.
Kaupunkiliikenteessä oli tämän vuoden tammikuussa alustavan tiedon mukaan vähän yli 40 000 matkustajaa.
– Jo tuo määrä on ihan hyvä kuukausivertailussa. Lopullinen määrä saattaa vielä nousta lähelle 50 000, kun saamme varmistettua liikennöitsijöiden kertalippujen raportit, kaupungin joukkoliikenneinsinööri Matias Leinonen arvioi.
Hän korostaa, että matkustajamäärät kaupungin sisäisessä joukkoliikenteessä vaihtelevat kuukausittain.
– Liikenne on kasvanut silloin, kun olemme pystyneet tekemään uusia linjoja. Uudet linjat kasvavat aina omaa hiljaista tahtiaan, Leinonen jatkaa.
Joukkoliikenteen näkökulmasta katsottuna tammikuu on vilkas kuukausi, koska sydäntalvella pyörä jätetään useammin kotiin.
– Tammikuussa ei myöskään ollut kovin paljon lomapäiviä.
Porvoossa kaupunkiliikenteen aikuisten kertalippu maksaa käteisellä tai pankkikortilla bussista ostettuna 3,50 euroa. Reitit ja liput -sovelluksessa hinta on 2,60 euroa.
Marko Wahlström
Marraskuussa noin 52 000 matkustajaa
Porvoon sisäinen joukkoliikenne ja seutuliikenne siirtyivät bruttoliikenteeksi eli täysin kaupungin järjestämiksi viime kesäkuussa.
– Kesäliikenne oli kilpailutettu erikseen, ja silloin käytössä oli muutamia runkolinjoja ja vain yksi auto saaristolinjoilla.
Kesä–heinäkuun aikana kaupunki- ja seutubusseissa oli noin 25 000 matkustajaa.
– Elokuussa oli noin 30 000 matkustajaa. Silloin harjoittelimme uutta järjestelmää. Koulujen alkaminen elokuun puolivälin paikkeilla ei yleensäkään vielä näy joukkoliikenteessä, koska monet koululaiset myös pyöräilevät kouluun., Leinonen toteaa.
Matkustajamäärät kääntyivät kasvuun syyskuussa, jolloin oli noin 37 000 matkustajaa. Lokakuussa kaupunkibusseissa noin 40 000, marraskuussa noin 52 000 ja joulukuussa noin 41 000 matkustajaa.
Porvoon paikallis- eli kaupunkiliikenteen linja-autojen pysäkit ydinkeskustassa sijaitsevat kauppatorin laidoilla Piispan- ja Rauhankaduilla.
Marko Wahlström
Joukkoliikenteen uusi sopimuskausi starttaa ensi elokuussa
Liikenneinsinööri ei uskalla arvioida trendiä Porvoon kaupunkiliikenteessä.
– Meillä on viime alkuvuodesta heikosti tietoa saatavilla, koska lipputuloja alettiin saada kaupungille vasta kesäkuusta alkaen. Se, miten vuodet vertautuvat toisiinsa, nähdään vasta vuosien päästä.
Joukkoliikenteen 3+2-vuotisesta sopimuksesta tehty kilpailutus on tullut päätökseen. Sopimus paikallisten Koiviston Auto Porvoo Oy:n (paikallisliikenteen uudet runkolinjat) ja Oy Kaj Forsblom Ab:n (saaristoliikenne ja pienkalustolinja) kanssa konkretisoituu ensi elokuussa. Kaupunki sai tarjoukset yhteensä neljältä liikennöitsijältä.
– Silloin meillä on huomattavasti enemmän liikennettä, mikä todennäköisesti tuo myös enemmän matkustajia, Leinonen sanoo.
Yleisesti joukkoliikenteen kasvu maassamme on hyvällä tasolla.
– Ensin pitää tuoda busseja ja palvelutasoa, mitä kautta tulee matkustajia, Leinonen jatkaa.
Porvoon kauppatorin linja-autoaseman laituripaikoilta lähtevät kaukoliikenteen vuorot.
Marko Wahlström
Jatkossa kolme runkolinjaa ja neljä saaristolinjaa
Kaupungin joukkoliikenteen uusi kesäliikenne tuo mukanaan uudet runkolinjat.
– Tähtäämme siihen suuntaan, että meillä olisi jatkossa kolme runkolinjaa, jotka palvelevat aikaisesta aamusta iltamyöhään hyvällä palvelutasolla, Leinonen sanoo.
Tämä tarkoittaa linjojen yhdistämistä. Esimerkiksi nykyinen linja 5 yhdistyy osaksi kolmoslinjaa.
– Kaikki nykyiset linjat tulevat muuttumaan kuluvan vuoden aikana isosti. Ne muuttuvat jo kesällä tai viimeistään elokuussa. Isoista linjastomuutoksista odotamme paljon palautetta. Muuten saamme palautetta viikoittain pysäkeistä, lipputuotteista tai jostain muusta asiasta, Leinonen jatkaa.
Saaristossa on tällä hetkellä neljä linjaa (S1–S4), jotka tulevat jatkumaan. Kaupunkiliikenteessä käytössä ovat tällä hetkellä linjat 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8 ja 14.
– Karsimme linjat 8 ja 14, jotka eivät jatka. Linjat 4 ja 5 yhdistetään runkolinjastoihin eli linjoihin 1, 2 ja 3. Nykyisen linja 7:n linjatunnus vaihtuu linja 5:ksi (pienkalustolinja). Yhdistellen luomme tehokkaita runkolinjoja, jotka palvelevat huomattavasti nykyistä paremmin, Leinonen avaa suunnitelmaa.
Muutokset perustuvat viime toukokuussa kaupunkikehityslautakunnassa tehtyyn palvelutasopäätökseen.
– Nyt tehdään ensimmäistä kertaa palvelutason mukaista joukkoliikennettä, Leinonen muistuttaa.
Toukovuoren kautta ajava linja 7 kulkee Aurinkomäentien joukkoliikennekadun kautta.
Marko Wahlström
Linja 7 siirtyi kaupungin joukkoliikenteeksi
PORVOO Talvikaudella tapahtunut muutos Porvoon kaupunkiliikenteessä tehtiin linjalle 7, joka alkoi maanantaista 10.2. alkaen ajaa Porvoon sairaalalta vastapäivään Toukovuoren kautta.
– Syy muutokselle oli se, että aiemmin markkinaehtoisesti OnniBus.com Oy:n ajama linja loppui vuodenvaihteessa, joukkoliikenneinsinööri Matias Leinonen kertoo.
Saadun asiakaspalautteen pohjalta kaupunki sai räätälöityä linjaa niin, että varsinkin kello 8 ja 9 aikaan Toukovuoresta pääsee keskustan suuntaan.
– Kahden viikon perusteella linja 7 on toiminut hyvin, eikä palautetta ole kuulunut, Leinonen sanoo.
Linja 7 liikennöidään Koiviston Auto Porvoo Oy:n autoin.
Kyläkyytien vuoroja muutettiin helmikuun alussa
Helmikuun alussa kaupunki muutti Kyläkyytien vuoroja niin, että pelkästään illassa aiemmin ajanut kolmas auto siirtyi liikennöimään myös päiväaikaan.
– Kyläkyyti liikennöidään yhteensä kolmella autolla, Leinonen sanoo.
Helmikuun alussa kaupunki solmi myös kolme uutta lippuyhteistyösopimusta Ventoniemi Oy:n, Liikenne Seppälä Oy:n ja Håkan Eriksson Transport Oy Ab:n kanssa. Aiemmin lippuyhteistyösopimus on ollut voimassa jo pidempään Koiviston Auto Porvoo Oy:n ja OnniBus.com Oy:n kanssa.
Sopimusten mukaan Porvoon kaupungin joukkoliikenteen kausi- ja sarjaliput kelpaavat matkustettaessa tietyillä markkinaehtoisilla ja ELY:n ostamilla linjoilla kaupungin alueella.
– Neuvottelemme tällä hetkellä muun muassa Oy Kaj Forsblom Ab:n, Korsisaari Oy:n ja Kymen Charterline Oy:n kanssa, Leinonen kertoo.
MARKO WAHLSTRÖM
Kaupungin joukkoliikenne muuttuu ensi kesänä. Neljällä saaristolinjalla, kolmella runkolinjalla ja yhdellä pienkalustolinjalla mennään vähintään seuraavat kolme vuotta.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot